fbpx

KOHO SME ZAČALI VIAC POČÚVAŤ

Technologické firmy strácajú na dôveryhodnosti.

Ľudia najviac nedôverujú farmaceutickým spoločnostiam. Potvrdzuje to najnovší prieskum Public Affairs Pulse Survey, ktorý pre Public Affairs Council urobila spoločnosť Morning Consult v septembri tohto roka na vzorke 2 199 Američanov. Pandémia Covid-19 a hlavne zatiaľ najväčší rozdeľovač spoločnosti 20. rokov 21. storočia – vakcíny – im na dôveryhodnosti ešte ubrali. Lenže nie sú v tomto komunikačnom prepadlisku sami. Dlhodobo sa tam držia aj technologické firmy, ktoré sú roky považované výraznou časťou populácie za pirátov vo vodách osobných údajov a súkromia. To všetko podkopáva aj dôveru v zdroje informácii. Média sa podľa prieskumu dostali v dôveryhodnosti až na tretie miesto – po priateľoch a rodine a po záujmových zoskupeniach.

Možno by sa dalo polemizovať, že farmaceutický priemysel má v krajine bez univerzálneho zdravotného poistenia netypické postavenie a preto tá nedôvera. Podporuje to aj zistenie, že na druhom mieste v nedôveryhodnosti skončili práve zdravotné poisťovne. Technologické spoločnosti však majú rovnaký dopad na každého na globálnej úrovni. Preto je pre Google, Facebook, Amazon, Microsoft a ďalších gigantov znakom zlyhávania komunikácie výsledok 32%. Toľko opýtaných ich považuje za menej dôveryhodných než ostatné segmenty trhu.

Tento pokles začal počas prieskumov z roku 2018 a 2019. Šesť rokov predtým sa technologický sektor tešil pomerne silnej dôvere opýtaných. Dalo by sa dedukovať, že zlomovým bodom bola aféra Cambridge Analytica z roku 2018. Vtedy sa na svetlo sveta dostali informácie o zbieraní osobných údajov o používateľoch Facebooku, ktoré britská analytická spoločnosť využila okrem iného aj na manipulovanie amerických prezidentských volieb. Informácie o zbieraní osobných údajov sa vtedy dostali medzi širokú verejnosť, ktorú dovtedy tieto fakty až tak nezaujímali.
Penetrácia smartfónov a prístupu na internet so sebou priniesla aj viac ľudí, ktorí si uvedomujú, že ich súkromie má hodnotu a môže byť zneužité.

A zatiaľ čo pred 8 rokmi boli tieto firmy akýsi Robin Hood, ktorý dával bežným ľuďom nástroj na efektívne zdieľanie informácií, budovanie a propagovanie ich podnikania a inovatívne bojoval proti autoritám, dnes je to naopak. V roku 2013 považovalo 11 % opýtaných technologický segment za málo regulovaný a 24 % za regulovaný až príliš. Tohtoročný prieskum už ukázal, že až 36 % ľudí si myslí, že technologické spoločnosti sú regulované primálo a 19 % si myslí opak.

S tým sú spojené aj ďalšie, pomerne šokujúce zistenia. Prístup k informáciám závratne stúpol. Lenže schopnosť ich spracovávať nestúpa rovnako intenzívne. Dostávame sa do doby nedôvery v štandardné zdroje dát. Možno až do doby dezinformačnej. Pokiaľ ide o politické správy, na prvom mieste so 73 % opýtaných sa umiestnili priatelia a rodina. Inak povedané, word of mouth (aj v digitálnej podobe) je tým najsilnejším nástrojom pri získavaní informácií a následnom rozhodovaní sa pre troch zo štyroch účastníkov prieskumu. Spravodajské médiá sa so 41 % dostali až na piatu priečku.

Iróniou ostáva, že práve technologické firmy vytvorili platformy ako Facebook či YouTube, na ktorých sa tieto informácie od „bratranca a susedky“ vytvárajú a zdieľajú.

Zdieľaj článok: