
ZNAČKA TIPOS VYTVORILA JEDINEČNÝ SLOVENSKÝ KOMIKS – EXTRALIGA
Národnú lotériovú spoločnosť TIPOS určite dobre poznáte. Zrejme každý starší Slovák si cestou na poštu aspoň raz za život kúpil stierací žreb, prípadne si s vidinou lákavej výhry podal Eurojackpot alebo stavil na svoj obľúbený hokejový tím. Značke TIPOS posledné dva roky klesala spontánna znalosť u mladšej cieľovej skupiny vo veku 18-25 rokov. Neopublic dostal za cieľ zastaviť tento pokles. A tak vznikol unikátny projekt – slovenský komiks Extraliga!
Národná lotériová spoločnosť TIPOS patrí medzi najväčších podporovateľov športu na Slovensku. Každoročne podporuje športové zväzy a množstvo projektov zo športovej oblasti, ale tiež rôzne športové kluby či jednotlivcov. V roku 2020 sa stal TIPOS generálnym partnerom hokejovej TIPOS Extraligy a v septembri 2021 aj generálnym partnerom druhej najvyššej slovenskej hokejovej súťaže – TIPOS Slovenskej hokejovej ligy. Už dlhé roky podporuje aj Slovenský olympijský a športový výbor.
Preto nás napadlo prepojenie dvoch svetov: športu, rešpektu, fair-play – hodnôt, na ktorých stojí značka TIPOS – a sveta mladých ľudí a ich komiksových hrdinov a hier. Chceli sme priniesť všetko to, na čom si zakladá TIPOS, do sveta mladých ľudí. Značka TIPOS sa rozhodla podporiť pop-kultúrny fenomén.
Poďme vytvoriť slovenský komiks
Čože? Komiks? A na Slovensku? Keď sme v tomto smere začali po prvýkrát rozmýšľať, tak sme o komiksoch vedeli najmä z predchádzajúcej spolupráce so značkou Brloh. Poznali sme Spider-Mana či Batmana, no o tom, že takýto príbeh môže vzniknúť aj na Slovensku, sme úplne presvedčení neboli. Našli sme však šikovné a talentované sestry Jančové, ktoré už od roku 2018 vytvárajú vlastných hrdinov. Prišli sme s nápadom vytvoriť úplne nový príbeh v spolupráci so spoločnosťou TIPOS.
Do komiksu sme chceli dostať športovú terminológiu a svet olympionikov. Prvé skice a nápady sa niekoľkokrát od základov menili. Upravovali sme mená, podobu hlavných hrdinov, ale aj samotný príbeh či počet strán a ich farebnosť. Sestry mali pomerne voľné ruky v kreatíve, jediné na čo klient kládol dôraz, bol fakt, aby sa komiks držal jeho firemných hodnôt – fair-play, integrita, rešpekt či rovnosť šancí. Tvorbe komiksu sme sa venovali prakticky celý rok! Niekoľko ďalších týždňov nám zabrala príprava komunikačnej kampane, vďaka ktorej sme komiks Extraliga predstavili verejnosti.
Olympijsky festival a komiks Extraliga
Prvú vlnu komunikácie okolo komiksu Extraliga sme v miernom napätí odštartovali ešte v úvode roku 2022. Prvé komiksové výtlačky mohli fanúšikovia kreslených hrdinov získať počas olympijského festivalu na Štrbskom plese. V tomto období ešte našu krajinu sprevádzali rôzne pandemické opatrenia, takže do poslednej chvíle nikto nevedel, či sa celé podujatie nezruší.
Následne sme spustili webstránku, na ktorej nájdete všetkých 6 dielov komiksu Extraliga, ktoré zaznamenali desiatky tisíc pozretí. Komiks si môžete prezrieť online cez svoj počítač, mobilný telefón alebo tablet kdekoľvek na svete. Fyzické výtlačky mohli počas uplynulých mesiacov získať tiež tí, ktorí sa zapojili do súťaží na sociálnych sieťach TIPOSU, či priamo na profile sestier Jančových.
Komiks do Telerána a TA3
Gro komunikácie sme si ponechali na začiatok leta, kedy sme komiks predstavili aj v celospoločenských televíznych, printových a online médiách. V spolupráci s televíziou Markíza sme pripravili celé vydanie Telerána, ktoré sa nieslo v duchu komiksu. Sestry Jančové získali trojicu živých vstupov, v rámci ktorých predstavili svoju tvorbu a tiež komiks Extraliga. Ten mohli vo fyzickej podobe získať aj diváci Telerána, ktorí sa zapojili do súťaže o podpísané výtlačky. Následne sestry svoju originálnu prácu predstavili aj vo vysielaní televízie TA3, kde ich vyspovedali počas ranného vysielania.
Komiks Extraliga na Anime Show 2022
V spolupráci s organizátormi slovenského komiksového festivalu Anime Show 2022 sme sestry Jančové a komiks Extraliga predstavili aj návštevníkom 15. ročníka tohto jedinečného podujatia. Oficiálnemu krstu komiksu v zaplnenej sále bratislavského DK Ružinov predchádzala beseda s autorkami. Sestry Jančové počas festivalu rozdali niekoľko stoviek podpísaných výtlačkov Extraligy, ktoré zaujali aj v reportáži TV Považie.
V spolupráci so spoločnosťou TIPOS sme pre túto príležitosť vytvorili limitovanú kolekciu komiksového merchu, ktorý mohli získať účastníci sprievodného workshopu. Celkovo sme do dnešného dňa oslovili verejnosť prostredníctvom 40 výstupov v slovenských médiách.
Spoločnosť TIPOS ako jedna z mála slovenských firiem sa rozhodla, že podporí stále tak trochu nedocenený pop-kulturny fenomén komiksu. Už dnes je však jasné, že išlo o správny krok, pretože značka TIPOS rezonuje aj tam, kde o nej doposiaľ počuť nebolo.
Už začiatkom roka 2023 v prieskume uvidíme, ako sa nám podarilo zaujať cieľovú skupinu vo veku 18-25 rokov.