fbpx

KAŽDÝ ŠTVRTÝ SLOVÁK JE UŽ NA TIKTOKU. PLATENÝCH SPOLUPRÁC JE O TRETINU MENEJ NEŽ NA INSTAGRAME.

TikTok už dávno nie je len zábavnou platformou pre násťročných. Počet slovenských používateľov tejto aplikácie pravdepodobne tento rok predbehne Instagram. Influenceri na slovenskom TikToku síce majú až o tretinu menej platených spoluprác v porovnaní s Instagramom, ich dosahy však presahujú milióny. Najviac platených spoluprác tu má Patrik Valko, Sára Štangelová a Matej Zrebný.

TikTok sa v posledných rokoch stal mimoriadne populárnym, najmä medzi mladšími miléniami a generáciou Z a to aj na Slovensku. Čínska spoločnosť Bytedance vydala ešte v roku 2016 platformu pre krátke videá s názvom Douyin, jej medzinárodná verzia vyšla o rok neskôr s názvom TikTok. Neskôr v roku 2018 ju zasa zlúčili s aplikáciou Musical.ly a postupne sa stala veľkým hráčom v rámci sociálnych sietí.

Dnes je TikTok veľmi dôležitý aj pre hudobníkov, ktorý prostredníctvom tejto siete často prednostne vydávajú ukážky svojich skladieb či videoklipov. Jedna z najúspešnejších speváčok súčasnosti Dua Lipa, si práve prostredníctvom TikToku vyberala tanečníkov do svojho videoklipu Levitating, ktorý vznikal uprostred pandémie v roku 2020. Výzva, ktorú speváčka na TikToku spustila, získala zhruba 150 000 prihlásených videí a celkovo viac než 300 000 000 prezretí.

Prečo sa TikTok stal tak populárnym?

Existuje niekoľko dôvodov, prečo sa TikTok stal takým populárnym spôsobom, akým ľudia môžu navzájom zdieľať videá. Po prvé, aplikácia sa veľmi ľahko používa. Ľudia nemusia mať veľa zručností, aby zistili, ako vytvoriť a zdieľať video.

Po druhé, videá nie sú také dlhé. Ľudia dnes nechcú sedieť a pozerať sa na video, ktoré má niekoľko minút. Na TikToku môžu produkovať relatívne krátke a zaujímavé videá, čo robí túto aplikáciu atraktívnou aj pre firmy na reklamnú činnosť. Či už prostredníctvom založenia firemného kanálu a vydávaním vlastného obsahu alebo cez spoluprácu s influencermi, ktorých videá majú väčší zásah.

Bezpečnosť a súkromie TikToku pod paľbou kritiky

Pre správnosť treba uviesť, že TikTok je aj veľmi kontroverzná aplikácia pre svoju bezpečnosť, súkromie používateľov a je tu bohužiaľ veľmi slabý „fact-checking“. Jednoducho ide o čínsku aplikáciu, kde stále nie je úplne transparentné to, čo sa deje s vašimi dátami.

TikTok ani jeho predchodca Musical.ly neposkytujú veľa štatistík verejne. Je oveľa ťažšie nájsť zoznam skladovateľov ako pre väčšinu iných sociálnych sietí. Napriek tomu v mesiacoch december a január PR agentúra Neopublic realizovala prieskum na vzorke TOP 100 slovenských influencerov, v rámci ktorého skúmala príspevky na vybraných TikTokových účtoch pomocou stránok hypeauditor.com a datareportal.com.

TIP: Prečítajte si… Podobný prieskum už agentúra Neopublic realizovala na platformu Instagram.

Čo sa z prieskumu Neopublicu dozviete?

• Koľko Slovákov je na TikToku?
• Koľko príspevkov je platených?
• Ktorý slovenský influencer má najviac followerov?
• Aký typ videí prevláda?
• Dominujú slovenskému TikToku muži alebo ženy?

Top 100 TikTokerov

K roku 2023 bolo podľa IP adresy založených na Slovensku takmer 1,2 mil. účtov na platforme TikTok. Čo je v porovnaní s 5,45 mil. obyvateľstvom žijúceho na území Slovenska (vychádzajúc zo sčítania obyvateľstva z roku 2021) takmer štvrtina.

Vplyvom COVID opatrení, narástol TikTok na dvojnásobok registrovaných užívateľov. Počas pandemického obdobia sa na svetovom TikToku preslávili mená ako @charliedamelio (149,5mil.), @zachking (72,5 mil.) alebo @khaby.lame (154,1 mil.), ktorý je momentálne najsledovanejším tvorcom na svete.

Ako vo svete tak aj u nás sa rapídne rozširuje portfólio TikTokových účtov, ktoré každým dňom naberajú na množstve divákov, čím sa stávajú zaujímavé aj pre firmy a iné komerčné subjekty ako potencionálne reklamné kanály.

Kto boduje na slovenskom TikToku?

Popredné miesta tých najsledovanejších a najúspešnejších Slovákov a Sloveniek na TikToku obsadili profily tvorcov ako @valden.sk (350 tis.), ktorý sa zameriava hlavne na vytváranie zábavných scén spolu s priateľkou @sarastangelova (125 tis.). Jeho slovenský profil má možno iba „350 tis.“ sledovateľov, ale zahraničný @valden presiahol vyše 1,8 mil. V priebehu roka 2023 tak určite pôjde o prvý profil slovenského tvorcu, ktorý na tejto platforme prekročí hranicu 2 miliónov.

Ďalšou slovenskou tvorkyňou obsahu aj pre zahraničných divákov, ktorá presiahla milión sledovateľov je @sisa_solymosyova (1,4 mil.). Medailistka na európskych šampionátoch v synchronizovanom plávaní zožala veľký úspech na jej tanečných scénkach natáčaných pod vodnou hladinou. Sisu na sociálnej sieti sledujú svetové celebrity ako Catherine Zeta-Jones, ktorá jedno z jej videí aj prezdieľala.

V neposlednom rade treba spomenúť aj známeho tvorcu @matejzrebny (804 tis.), ktorému pripadá veľká obľuba domáceho obecenstva. Jeho obsah sa zameriava na vytváranie hudobných scénok s príbehom z rôznych segmentov ľudského života ako rodina , vzťahy a na úspechu mu pridáva tiež na Instagrame či Youtube, kde ho väčšina Slovákov registrovala už predtým. Spolu so speváčkou @niathebabyy (119 tis.) už vytvorili množstvo hudobných videí, ktoré presiahli milión vzhliadnutí.

Celkovo je na TikToku viac ako 1,2 milióna ľudí zo Slovenska a tento počet rastie. V porovnaní s Facebookom, kde má účet približne 2,5 milióna Slovákov, je to však stále len polovica. TikTok však vysokým tempom dobieha svojho konkurenta Instagram, ktorý má náskok už len o 100 tisíc používateľov.

Metodika výpočtu

Pre získanie poradia TOP 100 TikTokových účtov sme použili nástroj stránky hypeauditor.com, ktorý monitoruje a vyhodnocuje aj kvalitu publika podľa toho, ako sa fanúšikovia daného profilu zapájajú do činnosti (engagement). Tak sme odstránili rôzne profily, ktoré majú tzv. mŕtvych followerov.

Výsledných top 100 profilov sme použili ako referenčnú vzorku. Do úvahy sme brali iba osobné profily (teda nie firemné alebo neosobné). Za spoluprácu sme považovali viditeľné označenie produktu alebo značky v príspevku (či už na fotke alebo v texte). Reprezentatívna vzorka sa vyrátala z príspevkov za obdobie jedného mesiaca pred Vianocami a tesne po pre každého influencera. Spolu sme tak odsledovali 1728 videí v top 100 slovenských TikTokových účtoch.

Výsledky

Výsledok tohto prieskumu ukázal, že počet platených spoluprác influencerov na TikToku je v porovnaní s instagramovým prieskumom menej než polovica. V roku 2022 mal v priemere každý influencer na Instagrame 43 % svojich príspevkov platených, kým na TikToku platené spolupráce nepresiahli ani 16% z celkového množstva produkovaných videí.

Za platený post považujeme tie príspevky, kde influencer získal ako protihodnotu honorár, barter či zľavu na daný produkt. Z 1728 príspevkov bolo 263 evidovaných ako spolupráca.

Top 5 najviac spoluprác na TikToku

Najväčší pomer sponzorovaných videí sme evidovali u Exploiteda, ktorý svoju kariéru rozbehol na platforme Youtube. Dnes je Exploited zaradený medzi najsledovanejších na Youtube , Instagrame aj TikToku. Jeho tvorba sa zameriava hlavne na zábavné videá, vytváranie cestovateľských zostrihov a vlogov z každodenného života.

Až 6 zo 7 videí, ktoré na svojom profile zverejnil počas skúmaného obdobia, boli označené ako spolupráca. Väčšinu zverejnených videí tvorili platené spolupráce aj v prípade Šimona Snopeka, Adri Baluchovej, Ľubky Kovačik či Mišky Hriňovej.

Exploited – 6 zo 7 videí (86%)
Šimon Snopek– 4 zo 6 videí (66%)
Adri Baluchová – 12 z 18 videí (66%)
Ľubka Kovačik – 6 z 10 videí (60%)
Miška Hriňová – 14 z 25 príspevkov (56%)

Naopak najmenej spoluprác a tiež výrazne menší počet zverejnených príspevkov za rovnaké obdobie sme zaznamenali u Rawk1nga, ktorého momentálne sleduje 463 tis. účtov.

Aké značky najčastejšie využívajú pre komunikáciu influencerov?

Pri sledovanej vzorke výstupov majú silné zastúpenie hlavne módne značky, produkty pre mamičky, rozličné nápoje, zdravá výživa, fitness produkty, elektronika, predajne šperkov či cestovné agentúry. V tomto prípade platí, že každá značka si nájde človeka, ktorý ju bude reprezentovať. Čoraz viac značiek využíva pre komunikáciu micro-influencerov, vďaka ktorým dokážu osloviť veľmi špecifickú cieľovú skupinu.

Počas predvianočného obdobia ste sa často mohli stretnúť s reklamami v podobe tipov na darček alebo tipy na suroviny pri pečení/varení. Veľkú marketingovú kampaň na TikToku rozbehli firmy zaoberajúce sa predajom drogérie ako dmka alebo Douglas, ktoré posielali influencerom adventné kalendáre s make-upom. Taktiež firmy s elektronikou alebo módne značky rozšírili svoju vianočnú reklamnú kampaň na túto platformu.

Ako sa presláviť na TikToku?

Pri tvorbe obsahu na TikTok budete musieť uvoľniť svoju najdivokejšiu a najbláznivejšiu stránku. Výzvy, paródie, gymnastické výkony, komické predstavenia, make-up, móda a mágia sú niektoré zo žánrov, ktoré môžu získať trakciu.

Mladí ľudia, ktorí tvoria 41% používateľskej základne TikToku, milujú nerušenú atmosféru platformy. Funguje tu hotový a originálny obsah. Zároveň budete musieť využiť virálne témy, aby ste zaujali nové publikum.

Jedným z top 100 influencerov na Slovensku, komu sa podarilo chytiť vlny vtipných videí v roku 2022 je @oskibarami. Jeho účet za rok vyrástol zo 120 sledovateľov na 252 tis. Okrem neho nájdeme na našej scéne aj napríklad tvorkyňu @viwoota (177 tis.), ktorá sa zaoberá „tabu“ témou o sexe, ženskej menštruácii alebo testuje a hodnotí kondómy. Taktiež tu natrafíme na postavičku menom @bubotheghost (159 tis.), ktorý vám prináša vtipné a urážlivé videá v originálnom formáte, ktorý na slovenskom TikToku nemá obdobu.

Slovenský TikTok v číslach

Najrozsiahlejším obsahom na TikToku je Entertainment (zábavné videá). Až 40% z top 100 sa zameriava na tvorbu tohto obsahu. Druhý obsah, ktorým sa najviac preslávili tvorcovia na Slovensku je Lifestyle/Beauty. Videá s radami do domácnosti , módy a líčenia tvoria až 31%. Neprehliadnuteľnou 10% časťou prispievajú športovo-fitness založené videá a 12% sú hudobníci/speváci/tanečníci.

Cestovateľská a Tech oblasť tvorí iba po 2%. Posledné 3% patria tvorcom videí s motivačným alebo sexuálne založeným obsahom, ktorí si neberú servítku pred ústa.

Slovenskej TikTokovej scéne dominujú podobne ako na Instagrame hlavne ženy, ktoré tvoria 55% všetkých tvorcov. 43% sú muži, 1% párové účty a 1% animované videá s mužským/ženským dabingom.

Počas sledovaného časového úseku mali najviac zhliadnutí na videu @pepo.official (1,6 mil.), už spomínaný @matejzrebny (984 tis.) a @lifebymatus (983tis.).

Záver

Instagram slovenskému online svetu stále dominuje, pri TikToku sú však stále veľmi silné predpoklady na ideálny reklamno-komunikačný kanál, ktorý genericky veľmi rýchlo napreduje. Z prieskumu môžeme dedukovať, že influencer tu už „predá“ takmer každé siedme video ako reklamný spot pre značku. TikTok ešte nie je úplne ideálnym pre marketingovú činnosť z dôvodu neschopnosti podrobného sledovania reklamnej kampane, jej reálneho dosahu a podielu na predaji propagovaného produktu.

V porovnaní s Instagramom sú tu veľké výhody algoritmu, ktorý môže aj na menšom profile priniesť vysokú sledovanosť videa. Podľa zistení prieskumu agentúry Neopublic môžeme skonštatovať, že väčšina inflencerov za zameriava hlavne na tvorbu nesponzorovaného obsahu. A tým si udržiavajú zdravý profil, ktorý uprednostňuje záujmy diváka pred predajom a zárobkovou činnosťou. Dnes už je však viac než isté, že TikTok sa v tomto roku stane kráľom v súboji, ktorý vedie s Instagramom.

Zdieľaj článok: