fbpx

PRÁCU INFLUENCEROV BY SME NEMALI ZĽAHČOVAŤ. JE TO PRÁCA AKO KAŽDÁ INÁ – AJ S NADČASMI

Nie je influencer ako influencer. Niektoré dievčatá sledujeme len preto, že robia každý týždeň súťaž o nové auto, prípadne nejaký iPhone. Ak však rozhodíte siete, tak aj v našich končinách nájdete množstvo Instagramov, blogov či YouTube účtov, za ktorými sú dlhé hodiny práce a nie sú len o kolagéne či zázračných produktoch na chudnutie.

Dream job novej generácie? Každé dieťa chce byť influencerom! V minulosti nás pri kúpe nového oblečenia inšpirovali celebrity a známe tváre z televízie, dnes sú to obyčajní ľudia z Instagramu, YouTube či Tik-Toku. Prácu s influencermi sme si neraz vyskúšali aj v Neopublicu, a preto vieme, že to skutočne nie je až taká zábava ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Influencer ako pózer

Bohužiaľ, na Slovensku často krát chýba úcta a rešpekt a ku všetkému máme potrebu zaujať názor, vyjadriť hate či neodpustiť si uštipačnú poznámku. Aj preto sú Influenceri často vnímaní širšou verejnosťou ako pozéri a ľudia, ktorí „nerobia reálnu prácu s vytváraním hodnoty“. Je tomu ale reálne tak? My sme sa na to pozreli…

„Infuencer“ je odvodené z anglického „influence“, čo v preklade znamená vplyv.

V praxi teda ide o človeka, ktorý sa na internete verejne prezentuje svojou prácou a názorom s vedomím, že jeho aktivitu sledujú iní ľudia, ktorí sa zhodujú (alebo aj nezhodujú 😊) s jeho názormi. Túto skupinu môžeme označiť za followerov či fanúšikov.

Práca vs. hobby

Označiť prácu influencerov za náročnú je veľmi diskutabilné tvrdenie. Po fyzickej stránke určite nejde, a zrejme ani nikdy nepôjde, o výkon, aký musia podať napríklad murári, učitelia, fitnes tréneri či pracovníci vo výrobe.

Pravdou však ostáva, že tam, kde práca bežných smrteľníkov končí, pracovný čas influencerov častokrát len začína. Mnoho instagramerov, blogerov či youtuberov navonok možno pôsobí, že sa len párkrát do týždňa odfotia a mimo toho len vymetajú jeden večierok za druhým. Influencerstvo je však často len ich hobby, popri ktorom sú zamestnaní niekde v kancelárii, študujú na vysokej škole alebo sa na plný úväzok venujú výchove svojich detí.

Nie je to len o tom, že sa niekde postavíte, odfotíte a ryžujete peniaze za to, že ste nejakej značke spravili reklamu. Mnohokrát sú to dlhé hodiny mailovania, hľadania lokality pre fotenie či nakrúcanie, výber vhodného outfitu a doplnkov, postprodukcia výsledného materiálu, príprava sprievodného textu a veľakrát aj čítanie medzi riadkami, aby ste zistili, čo vlastne od vás klient očakáva.

Svoje o tom vie aj Kristína Suchánková, známa ako @Thetolerantcook, ktorá manažovanie svojich sociálnych sietí a blogu stíha popri výchove dvoch detí. „Klienti väčšinou požadujú vytvorenie receptu podľa ich požiadaviek s ich produktom, nafotenie fotiek, zhotovenie stories a publikáciu na blogu a mojich sociálnych sieťach. Takýto typ spolupráce mi väčšinou zaberie okolo 20 hodín čistého času, ak berieme do úvahy „vymyslenie“ receptu, zabezpečenie surovín (napríklad medovníky a kapor v októbri), samotná realizácia receptu, ktorú niekedy skúšam aj opakovane, aby bol recept funkčný, foodstyling a setstyling, občas umelé svietenie, samotné fotenie, postproces fotiek a zhotovenie všetkých textov. Niekedy na fotkách využívam aj vlastnú osobu, vtedy do procesu vstupuje ešte aj výber vhodného oblečenia a úprava make-upu a vlasov. Naozaj to zaberá desiatky hodín času. Čo sa týka samotného „stláčania spúšte“, tak to niekedy zvládneme za 15 minút, no dokáže to trvať aj 4 hodiny.“

Je to na h***o

Výsledok pritom častokrát dopadne tak, že klient nie je spokojný ani s kvalitne odvedenou prácou, a to aj napriek tomu, že presne odráža zadanie v briefe. Niektoré značky influencerom zaplatia pokojne aj dopredu a je im úplne jedno, ako ich produkt odprezentujú. Iné by boli najradšej, keby im celý text aj fotografiu pripravili podľa svojich predstáv. „Ak klient moju prácu označí za zlú aj napriek tomu, že som splnila všetky podmienky, tak to z jeho strany beriem ako veľkú neprofesionalitu. Dopredu si vždy overím všetky podmienky a ak sa mu výsledok nepáči, tak je chyba na jeho strane, pretože on neurčil dostatočne jasne, čo chce,“ tvrdí Lenka Madlenová z blogu @Stylemon.

V tomto prípade sa však častokrát dostávame ku kameňu úrazu. To, čo za zlé považuje klient, sa nemusí zdať zlé publiku influencera. Ak si teda nejakého vyberiete, dopredu by ste si mali naštudovať, akým štýlom komunikuje a čo v jeho prípade funguje najviac. „Odfláknutá spolupráca je pre mňa napríklad to, keď influencer ani len nedodrží všetky dohodnuté požiadavky klienta alebo si nedá tú námahu, aby si produkt poriadne naštudoval a uvedie k výstupom nepravdivé a zavádzajúce informácie. Úroveň fotografií neporovnávam, pretože nie každý má skúsenosti s profesionálnou technikou a veľa profilov od začiatku funguje len na selfie fotkách s produktmi,“ dodáva Kristína Suchánková.

Darček nie je bartrová spolupráca

Niektoré značky sa snažia získať pozornosť influencerov tým, že im posielajú darčeky. Na oplátku však od nich častokrát dodatočne vyžadujú výstupy. Ak niekomu niečo darujete, určite by ste nemali od neho nič očakávať a už vôbec nie vyžadovať. Dopredu by ste mali počítať aj s tým, že influencer váš produkt vôbec nemusí zhodnotiť pozitívne a má plné právo povedať, ak sa mu niečo nepáči. O to viac by si mali dať značky záležať na tom, komu svoj produkt pošlú a akú mu dodajú pridanú hodnotu.

Najmä menší influenceri často fungujú na bartrových spoluprácach. Problém však nastáva v momente, keď počet ich followerov narastie a začnú si za svoju prácu pýtať peniaze. Mnoho značiek totiž zásah influencerov stále nepovažuje za taký silný, aby zaň platili.

„Barter beriem, keď ide o produkt, ktorý by som si aj tak chcela kúpiť a je v hodnote, do ktorej sa mi oplatí moju pracú a čas vložiť, poprípade je to začínajúca značka, ktorú chcem podporiť. Samozrejme, čím menej budeme ako influenceri bartre brať, tým viac môžeme všetci zarobiť̌,“ prezrádza známa slovenská fashion blogerka Natália Homolová (@Natinstablog), ktorá žije už niekoľko rokov v Londýne. „Osobne si myslím, že tu už veľký rozdiel nie je. V obidvoch krajinách som sa stretla s firmami, ktoré vedia ohodnotiť moju prácu a tiež s tým, že by ma chceli len využiť za nejaký smiešny barter.“

Zaplatený post treba priznať

Či už ide o platenú alebo bartrovú spoluprácu, malo by to byť v prvom rade priznané. V mnohých krajinách už majú influenceri povinnosť označovať aj produkty, ktoré dostali ako darček. V opačnom prípade môžu mať problém, ak nedokážu zdokladovať, že si produkt skutočne kúpili. „Myslím si, že označovanie reklamy je fér. Aj voči klientovi, aj voči followerom. Nerobím to úplne s pasiou, lebo sledovatelia majú potom pocit, že si ma niekto kúpil a ja im niečo nútim. Nakoľko veľa influencerov robí reklamu naozaj na úplne všetko, ľudia sú opatrní a často neveria. Čo je smola pre nás brandeliverov, ktorí odmietame naozaj 90% spoluprác a naozaj si vyberáme len to, čo používame a čomu stopercentne veríme. Škoda. Ale je to snáď len obdobie,“ tvrdí Kristína Tormová, ktorú na Instagrame sleduje viac než 120 000 ľudí.

Podľa FTC (Federálnej obchodnej komisie) by mal influencer ako spoluprácu označiť aj ten príspevok, za ktorý mu už značka nijakou formou žiadnu odplatu nedáva. Môže sa totiž stať, že v decembri robil spoluprácu s odevnou firmou, počas ktorej zadarmo získal rifle, čo v tej dobe so všetkými náležitosťami aj priznal. O pár mesiacov neskôr však pridá ďalšiu fotku, kde má tie isté rifle, značku síce na fotke označí, no o spolupráci už nehovorí. V tomto prípade môže mnoho followerov, ktorí pôvodný príspevok nevideli, nadobudnúť klamlivý pocit, že si influencer tieto rifle skutočne kúpil.

Kto sa nabalí najviac?

Áno, byť úspešným influencerom je fajn. Aj v našich končinách si tak už môžete mesačne zarobiť tisícky eur. Ak si tento príjem porovnáte s platom predavačiek, lekárov či poštárov, tak ide o neporovnateľné čiastky, ktoré sa častokrát môžu zdať až neopodstatnené.

Ak však zoberiete do úvahy to, koľko stojí priestor v tradičných médiách, tak nejde o nič prehnané. Krátky televízny spot v prime time môže stáť aj niekoľko desiatok tisíc eur. Článok v úspešnom online magazíne s preklikom na stránku? Ide o sumu v stovkách eur! Reálny zásah pritom môže byť rovnaký ako v prípade spolupráce s influencerom, ktorý toto všetko spraví za zlomok ceny a pôsobí oveľa dôveryhodnejšie.

„Niekedy je pre mňa prekvapujúce, ako málo o influencer marketingu a sociálnych sieťach vedia samotní klienti. Musím ale povedať, že ja mám na väčšinu klientov šťastie,“ priznáva Barbora Bakošová, ktorá má jasno v tom, že by nechcela propagovať žiadne proteinové doplnky stravy, nakoľko nie je ich fanúšikom.

Influenceri si v dnešnej dobe dokážu vďaka sociálnym sieťam zarobiť. Čím väčšie však sú ich príjmy, tým vyššie musia platiť odvody. V konečnom výsledku tak ich zárobok vôbec nemusí byť taký lákavý ako sa môže zdať a práve značka je tá, ktorá sa na spolupráci z dlhodobého hľadiska nabalí najviac.

Ak chcete pracovať s influencerom a nie ste v tejto sfére zrovna doma, nevadí. V súčasnosti existuje mnoho agentúr, ktoré vám vyberú vhodného influencera aj naplánujú priebeh celej spolupráce podľa vašich predstáv. Využiť môžete aj naše služby (Neopublic). V minulosti sme spolupracovali okrem vyššie spomenutých influencerov tiež so Soňou Skoncovou na kampani pre Lenor, Nelou Pociskovou a Filipom Tůmom na kampani pre Orange, či Dianou Hágerovou na kampani Silná a krásna v spolupráci s Pantene.

Zdieľaj článok: