fbpx

AKO BUDÚ VYZERAŤ TRENDY V PR PRE ROK 2020

Svet mediálnej komunikácie je v posledných rokoch nesmierne dynamický a odráža sa to aj v oblasti Public Relations. Čo platilo pár rokov dozadu, môže byť dnes už úplne mimo. Menia sa formy aj trendy. S čím možno rátať v PR komunikácii v roku 2020?

MULTI PR PROFESIONÁLI

Hranica medzi PR, marketingom a reklamou sa stiera. Dnešní PR profesionáli musia ovládať viaceré činnosti, aby splnili očakávania klienta. Stávajú sa tak zároveň ambasádormi značiek, expertmi na sociálne média, vytvárajú kontent a zachytávajú súčasné trendy. Ani dáta už nebudú iba výhradnou doménou analytikov. PR špecialisti sa zároveň musia stať profesionálmi aj v tejto oblasti, keďže musia chápať, ako ich cieľové publikum žije, pracuje a ako konzumuje obsah. Dáta vám umožnia predpovedať nové trendy, identifikovať nové publiká či vyhodnocovať kampane.

INFLUENCERI

Zdá sa, že v roku 2019 je táto skupina na vrchole, ale už v priebehu roka sa začína ukazovať, že ich vplyv bude pravdepodobne klesať. Prečo je to tak? Zdalo sa, že prostredníctvom nich sa našiel ideálny balans medzi propagáciou a dôveryhodnosťou. Uvedomovali si to zadávatelia inzercie a čím viac sa ich produkty začali objavovať na instagramových postoch, tým viac klesala kredibilita veľkých influencerov. Podľa výskumu portálu wearesocial.com veľkí influenceri prestávajú byť dôveryhodní. Naopak, očakáva sa, že pre značky bude trendom mať niekoľko malých blogerov, ktorí budú viac autentickí.

HYBRIDNÉ KOLABORÁCIE

Generácia Z (nar. 1995-2002) prináša pre marketérov nové výzvy. Ak ich chceme osloviť, musíme premýšľať v nových súvislostiach. Preč sú tie časy, kedy bolo jasne dané, čo je biele alebo čierne. Jednotlivci už nie sú jednostranne zamerané indivíduá, ale majú viac rozmerov: inžinier/umelec, grafická dizajnérka a zároveň matka. Identita prestáva byť jednorozmerná, svet je príliš rýchly, aby sme mali jednu fixnú identitu. Aby značky oslovili túto generáciu, musia chápať ako zmýšľajú, a tak nastaviť komunikáciu. Môžeme sa preto tešiť na neočakávané spojenia. V zahraničí sme mohli vidieť hybridnú kolaboráciu medzi Snoop Dogom a Marthou Steward, v našich podmienkach sa do podobne odvážneho projektu pustila Tatra Banka s Gizkou Oňovou. Zdalo sa vám to šialené a uletené? Zdá sa, že práve to je trend.

DÔVERYHODNOSŤ

Toto slovo sme spomenuli v súvislosti s influencermi, ale platí aj všeobecne. Ide o fenomén, ktorý sa začal vyskytovať v posledných rokoch. Nedávno sa napr. objavil nový formát Deep Fakes a je predpoklad, že fake news budú hľadať nové formy. Bojuje proti nemu Facebook a Google. Na odhaľovanie fake news využívajú pokročilé algoritmy aj umelú inteligenciu. Pred zverejnením informácie si ju radšej dopredu overte, až potom ju pustite do sveta, aby ste sa vyhli penalizácii a strate reputácie.

UMELÁ INTELIGENCIA

Azda najčastejšie počúvame toto slovné spojenie bez toho, aby sme si vždy presne vedeli predstaviť, aké môže mať dôsledky pre tvorbu obsahu v médiách a PR. Možno roboti tak skoro nenahradia novinárov v písaní článkov, ale už teraz možno vidieť, že v časti komunikácie dokážu suplovať ľudí. V súčasnosti ide najmä o písanie jednoduchých článkov (športové výsledky alebo výsledky volieb). Podobné krátke texty dokážu roboty napísať oveľa rýchlejšie ako človek a sú teda efektívnejšie.

Prostredie komunikácie sa v poslednej dobe rozvíja nesmierne rýchlo. Každý rok sem prichádzajú nové trendy, nové formy a taktiež hrozby. Mení sa aj obsah aj konzumenti. Čo platilo rok dozadu, môže byť už úplne out. Ak chcete byť neustále v obraze, venujte komunikácii veľa pozornosti, zahrňte ju do svojej stratégie a implementujte nové trendy.