fbpx

FALOŠNÉ ÚČTY NA FACEBOOKU A PROKOP 2018

Falošné účty

Rozmohli sa nám falošné účty na Facebooku a týka sa to aj PR agentúr. Ukázalo sa, že viaceré falošné profily sa vyjadrovali aj v prospech niektorých klientov. Samozrejme, za mňa je to neakceptovateľné a neetické. Časom sa na väčšinu takýchto vecí príde a nedopadne to dobre. Pamätám si rok 2006, keď sme v rámci agentúry začali riešiť, či sa má firma aktívne zapájať do diskusií pod svojim menom. Vždy sme klientom hovorili, že na vstup do diskusie musia mať pripravené pravidlá a zasahovať len za istých okolností. Ale vždy zásadne pod svojim menom tak, aby ktokoľvek vedel identifikovať pôvodcu správy. Toto je jediný správny postoj.

Dnes je rok 2018 a firmy na Slovensku v tejto veci stále pristupujú s veľkým dešpektom. V rámci agentúry sme si robili analýzu na 1 000 firemných facebookových statusoch, kde bolo dokopy cez 10 000 príspevkov. Zistili sme, že firmy reagovali len 133 (!) krát, čo je niečo cez 1 % komentárov. Žalostne málo. Vyberali sme značky a profily, ktoré sú pritom na kritické príspevky háklivé.

Je zvláštne, že firmy investujú milióny EUR do reklamy, kde vysielajú svoje posolstvá jednosmerne, ale pri obojstrannej komunikácii sa do diskusie nepúšťajú (česť výnimkám). Alebo, ako sa pri niektorých firmách ukazuje, oficiálne ju nepriznávajú. Som presvedčený, že reputácia firmy v tomto priestore sa dá efektívne manažovať a aj chrániť. Netreba na to ani obrovské investície.

Treba sa k tomu postaviť zodpovedne a považovať to za prioritu. Dnes je rýchlejšie a pohodlnejšie zaplatiť si 50 EUR za status na Facebooku a poslať tak peniaze do Írska, ako vyhrnúť si rukávy a začať manažovať firemnú reputáciu tvárou v tvár. Keďže sme mali 100 rokov Československa, nedá mi nespomenúť známy Masarykov citát: „Nebát se a nekrást“.

PROKOP 2018

Máme za sebou ďalší ročník našich PR ocenení. Je fajn sledovať, ako sa mení trh a aké sú trendy. Ukazuje sa, že v rámci tradičných – alebo nazvime to komerčných – kampaniach je ďaleko ťažšie zaujať, odlíšiť sa a získať si mediálnu pozornosť. Preto tento rok dominovali kampane skôr v oblasti spoločenskej zodpovednosti, ktorá teraz hýbe Slovenskom. Spoločnosť sa „mrví“ a vystupuje z komfortnej zóny, aj keď pomaly. A na PR kampaniach to cítiť. Odvaha, etika či šírenie dobra a správnych vecí. Mám radosť, že tento rok sme oceňovali hlavne takéto práce a výrazne dominovali oproti iným kategóriám, ako sú napr. produktové alebo korporátne PR. Priatelia, žijeme v dobe nepozornosti a práve úlohou PRistov bude získať si pozornosť. Teší ma, že to vieme a dokážeme.

Článok vyšiel v novembrových Stratégiách.

Roman Záhorec