AKO PRIPRAVIŤ DOBRÚ PRÍPADOVÚ ŠTÚDIU
Alebo príbeh o tom, ako sme študovali Bardejov, Barberov a jogurt gréckeho typu pre nášho klienta – Orange. Dobrá „case study“ je predovšetkým o hľadaní, trpezlivosti a snahe. Myslieť si, že je možné ju vytvoriť spoza počítača by bolo chybou. Preto je dobrá prípadová štúdia viac o 9 krát NIE, ako o 1 krát ÁNO.
Začiatok je dôležitý
Keď sme si analyzovali tvorbu prípadových štúdií pre našich klientov, prišli sme na zaujímavú súvislosť. Až 50 % času sme venovali príprave, komunikácií s klientom, diskusiami a kreatívnym vymýšľaním, ako na to. Samotnej realizácii pripadla druhá polovica. Nezdá sa to. Ale prvá rada na úvod znie, plánujte a myslite dopredu. Poctivá prípadová štúdia je závislá od detailov, na ktoré sa často zabúda, najmä vo fáze výroby. Klient nechce prezradiť nič zo svojej kuchyne, odpovedať chce iba e-mailom. Chce vidieť, ako to bude vyzerať, keď to bude hotové. Začiatok je veľmi dôležitý, ak narušíte chémiu a budete robiť všetko hŕŕŕŕ systémom, bude sa to s vami ťahať až po koniec. V prvom rade sa ale pripravte na nekonečné e-maily a hodiny na telefóne a internete. O firme, ktorú budete spovedať musíte vedieť všetko. Nikdy sa nedržte len pripravených otázok a nespoliehajte sa na očakávané. To, čo vás prekvapí, môže byť často tou najväčšou bombou. V prípade MMG Freedom Barbers to pre nás bol vo finále claim:
„Vďaka internetu od Orangeu sme mohli hodiť zošit do koša.“
Príbeh rozhoduje
Príbeh predáva. V „prípadovkách“ obzvlášť. Nezaškodí, ak sa na značku alebo produkt pozriete z iného uhla pohľadu. Zabudnete na to, ako pôsobí v súčasnosti a vrátite sa do obdobia jej vzniku. Položte si otázky prečo, a za akých podmienok vznikla. Čo chceli jej zakladatelia priniesť a čím boli odlišní. Radi by sme sa s vami podelili o známe fakty, na ktoré sa často zabúda.
Myslime na kvalitu
Kvalitný príspevok potrebuje záujem, chuť spoznať priestor, ľudí a schopnosť rozpovedať príbeh. Ak nás spolupráca zavedie na netradičné miesta a do cesty nám podstrčí zaujímavých ľudí, tak o to lepšie. Základom však zostáva jedno – nesústrediť sa len na samotný produkt, ale pozerať sa na miesto s otvorenými očami. Ak nás klient vyšle za „hranice“ officu, väčšinou je to príjemným spestrením rutiny. Zrazu máte z vašej každodennej mravčej práce celkom iný a radostnejší pocit. Navštevované miesta si vyberáte sami, a s kolegami si delíte, kto si vezme ktorý prípad pod krídla. Zdanlivo jednoduché zadanie sa však môže vzdialiť finálnemu výsledku a celkovému zámeru.
Nerobme reklamu za každú cenu
Záujem o klienta a daná definícia toho, čo chce kampaňou povedať, je nevyhnutnosť – to vieme všetci. Ak vám však ide o natívny obsah, premýšľajte aj nad individuálnym príbehom danej firmy. V našom prípade boli spájajúcim prvkom biznis služby od spoločnosti Orange. Klienti boli rôzni a z rôznych odvetví. Vďaka B2B sme navštívili MMG Freedom Barbers v Bratislave, prekrásne Bardejovské kúpele, ale aj Zvolenskú mliekáreň – domov tých najlepších jogurtov gréckeho typu. Každý klient bol úplne iný, z odlišného prostredia aj podnikateľského odvetvia. Pochopiteľne sme sa z toho rozhodli vyťažiť čo najviac. Našťastie nešlo o prvoplánové PR a firmy sme mohli skúmať bez obmedzení.
Neklamme, neprikrášľujme, neprehovárajme
Nevytvárajme umelú zákaznícku spokojnosť, pretože to čitateľ z výstupov spozná. O čo budete voči nemu úprimnejší, o to pozitívnejší výsledok vznikne. Vychádzajme z reálnych zážitkov zamestnancov a vedenia. Ak sa stane, že spolupracovať nechcú, tak ich netreba nútiť. Výsledok vynútenej spolupráce by bol zbytočný a nikdy by nedosiahol potrebnú kvalitu.
Pre koho to píšeme
Posledným detailom je publikum. Myslite vždy na to, pre koho píšete. Či pre vlastných zamestnancov alebo čitateľov ekonomického týždenníka. Tomu by ste mali prispôsobiť aj štýl a formu. Hlavne, aby to nebola nuda. Mnoho firiem si myslí, že B2B komunikácia musí byť strohá až formálna. Zaškatulkovaná a taká, aká je firemná kultúra danej firmy. Hovorte preto radšej rečou zákazníkov. Sofistikované riešenia na mieru nemusia byť efektívne! Ak sa skĺznete k zaužívanému klišé slovenských prípadoviek, dopadnete tak, že si ch prečítajú len tvorcovia a tí, čo ich schvaľujú.
Na detailoch záleží, a preto si udržte čistú otvorenú myseľ, vykašlite sa na šablónky a tešte sa z každej príležitosti. Presvedčte klienta, opustte zaužívané vody, rozbúrte hladinu. Nevšednosť je sexy. Pozitívny feedback zo všetkých strán bude len čerešničkou na torte.