fbpx

40 PERCENT PRÍSPEVKOV SLOVENSKÝCH INFLUENCEROV NA INSTAGRAME JE PLATENÝCH.

Autori reportu o Instagrame: Matúš Novotňák, Roman Záhorec, Alena Vargová, Dušan Marko (všetci Neopublic)

Vyplýva to z prieskumu, ktorý na vzorke TOP 100 slovenských influencerov realizovala v mesiaci júl agentúra Neopublic. Tá osobne prezrela 2000 príspevkov na Instagrame.

Z reportu sa dozviete:

  • Koľko z celkového počtu príspevkov je sponzorovaných / platených?
  • Koľko platených príspevkov je aj priznaných?
  • Ktorí známi influenceri majú najviac sponzorovaných príspevkov a ktorí najmenej?
  • Či ovládajú tieto rebríčky ženy alebo muži?
  • Aké značky sa najčastejšie objavujú v sponzorovaných príspevkoch?

Instagram si našiel na Slovensku svoje pevné miesto a výrazne zmenil vody slovenského marketingu. Dnes už takmer neexistuje online marketingová kampaň, kde by sa aspoň trochu nebral do úvahy tento kanál, ktorý navyše neustále rastie. Hoci spočiatku patril mladšej cieľovej skupine, dnes sa etabloval aj pre vyššie vekové kategórie.

Aký je slovenský Instagram?

Instagram je pestré miesto, kde si každý nájde svoje. Či už vás zaujíma móda, hudba, umenie, politika alebo extrémne športy. Môžete sa tu inšpirovať, vzdelávať alebo sledovať každodenný život obľúbeného influencera. Možností máte nekonečne veľa. Medzi top 100 profilmi na Slovensku nájdeme aj kuriozity, ktoré by sme možno nečakali. Psíka menom Lili Pug s 223-tisíc sledovateľmi, vyšportovaného učiteľa angličtiny Juraja Piatka (178-tisíc) či profil prezidentky Zuzany Čaputovej so 118-tisíc sledovateľmi.

Veľké zastúpenie majú humoristické profily (Emefka, zHumor) a profily postavené na sarkastických výrokoch (Demotivácia, Lalala). Fenoménom je seriál Oteckovia, ktorého takmer celé obsadenie sa nachádza na popredných priečkach.

Slovenskému Instagramu však kraľujú dva páry (jeden už po rozchode). Určite ste počuli o Gogovi a LucyPug alebo o Explovi a Mome. Každý z nich má vyše pol milióna sledovateľov. Celkovo je na Instagrame približne milión ľudí zo Slovenska a tento počet rastie. Stále má však čo doháňať v porovnaní s Facebookom, kde má účet približne 2,5 milióna Slovákov. Na Instagrame sa okolo influencerov točí oveľa viac peňazí.

Veľké peniaze

Určite sa aj vám niekedy zdalo, že platených postov na Instagrame je už akosi veľa. Platené príspevky sa stali dôležitou súčasťou príjmu mnohých blogerov, influencerov, youtuberov či celebrít, ktoré veľmi radi prepožičiavajú svoje tváre známym značkám. Pôvodne nenápadná reklama sa tak zmenila na klasické fotenie sa s produktmi. Influenceri nám predstavujú súťaže o výhry, odporúčajú veci alebo nám podsúvajú do pozornosti samotnú značku.

Ako konzumentom obsahu nám neostáva nič iné, iba prijímať nastolené pravidlá. Prostredie Instagramu čoraz viac naberá komerčný charakter, preto sme chceli zistiť, či už toho nie je priveľa. Sme naozaj svedkami prílišnej komercie na tejto sieti? Aby sme našli odpoveď, museli sme sa zbaviť pocitov a domnienok – rozhodli sme sa exaktne zmerať počet platených príspevkov.

Metodika výpočtu

V prvom rade sme si potrebovali na začiatku definovať, čo a ako budeme sledovať. Pre získanie poradia top 100 instagramových profilov sme použili nástroj stránky hypeauditor.com, ktorý na základe umelej inteligencie monitoruje a hodnotí instagramové profily.

Nakoľko nám išlo o zistenie stavu na Slovensku, odfiltrovali sme zahraničných fanúšikov. Keďže niektorí Slováci ako Peter Sagan majú väčšinu fanúšikov mimo našich hraníc, v top 100 ani nefigurovali. Stránka Hyperauditor vyhodnotila aj kvalitu publika podľa toho, ako sa fanúšikovia daného profilu zapájajú do činnosti (engagement). Tu sme sa tiež efektne zbavili rôznych profilov, ktoré majú fake followerov.

Výsledných top 100 profilov sme použili ako referenčnú vzorku. Do úvahy sme brali iba osobné profily (teda nie firemné alebo neosobné). Hodnotili sme iba príspevky, nie stories. Za platenú spoluprácu sme považovali viditeľné označenie produktu alebo značky v príspevku (či už na fotke alebo v texte). Reprezentatívna vzorka sa vyrátala z posledných 20 príspevkov pre každého influencera. Dokopy sme tak ručne odsledovali presne 2000 príspevkov top 100 slovenských instagramových účtov.

Výsledky

Z výsledkov nášho prieskumu môžeme skonštatovať, že instagrameri si nechajú zaplatiť za 40 % svojich príspevkov. To, v akej forme – či peniazmi, zľavami alebo bartrom sme už nesledovali. Z 20 príspevkov pri top 100 slovenských influenceroch na Instagrame je 8 sponzorovaných / platených (teda tie, kde Influenceri propagujú nejakú značku).

Profily v top 100 s najmenej spoluprácami (Podiel sponzorovaných príspevkov)
@pavolhabera – 0 %
@cekovskym – 5 %
@filip_tumaa – 5 %
@majkspirit – 5 %
@tinaslovakia – 5 %

Profily v top 100 s najviac spoluprácami (Podiel sponzorovaných príspevkov)
@janahrmi – 80 %
@queen.plackova – 80 %
@karolinachomistek – 70 %
@lauragavaldovaofficial – 65 %
@veronikatwiins – 65 %

Najviac platených príspevkov sme zaznamenali u Zuzany Plačkovej a Jany Hrmovej, spolu až 80 %. Takí Marián Čekovský či Paľo Habera si nenechávajú za príspevky platiť skoro vôbec.

Aké značky sa najčastejšie objavujú v sponzorovaných príspevkoch?

Na túto otázku je pomerne jednoznačná odpoveď: všetky. Silné zastúpenie však majú módne značky, rozličné nápoje, zdravá výživa, fitness produkty, elektronika, predajne šperkov či cestovné agentúry. V tomto prípade platí, že každá značka si nájde človeka, ktorý ju bude reprezentovať.

Zaujímavosťou je, ako zadávatelia inzercie reagujú na okamžitý stav. Stavte sa, že ak nejaká instagramová celebrita otehotnie, okamžite vám začne ponúkať produkty spojené s tehotenstvom. Ak má influencer aj svoju vlastnú značku alebo vydáva album, bude to vo veľkom pretláčať cez túto sociálnu sieť.

Pozitívne možno skonštatovať, že Influenceri takmer vždy priznávajú spoluprácu, a to až v 93 %. Viete teda určiť, že za tento príspevok dostal Influencer aj zaplatené.

Najrýchlejšia cesta, ako uspieť na Instagrame, je byť v TV. Ak vystupujete v televízii, je vyššia šanca, že budete v top 100-ke než napríklad, keď budete robiť hudbu alebo šport. Najväčšou skupinou v top 100 sú blogeri, čo je pochopiteľné, lebo je to ich hlavná činnosť.

Formát príspevkov asi neprekvapí. Dominujú klasické fotografie nad videami. Väčšinu videí by sme našli medzi hudobníkmi.

Slovenskému Instagramu v top 100 dominujú ženy 58 % percentami.

Záver

V priemere vychádza, že dva z piatich príspevkov sú na slovenskom instagrame platené. Z toho vyplýva, že si tvorcovia obsahu ešte vždy vážia svojho sledovateľa a dávajú mu aj autentický obsah. Samozrejme, a to je len domnienka, že my ako ľudia z fachu vieme dobre posúdiť, ktorý post je platený a ktorý nie. Či to tak aj vidia bežnú konzumenti Instagramu, to je otázka. Je pravdepodobné, že buď Instagram alebo možno iný regulačný úrad zavedie do platených spoluprác pevnejšie pravidlá.

Zdieľaj článok: