ZDRUŽENIE DEUS – KAMPAŇ HOVORIACE STROMY
ÚVOD A ZHRNUTIE
Združenie DEUS (DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovensko) vytvorilo a spravuje informačný systém DCOM (Dátové centrum obcí a miest). Ten pomáha zvyšovať kvalitu elektronických služieb. Našim cieľom bolo predstaviť celý projekt obciam a samosprávam a dostať ho z online do reálneho sveta. Vymysleli sme roadshow Hovoriace stromy, chceli sme podporiť ekologický aspekt – viac digitalizácie = menej papiera. Vďaka kampani sme navštívili 91 obcí, dosiahli medziročný nárast zazmluvnenia 500+, nárast používateľov systému o 3 000 a 81 % nárast mediálnych výstupov.
VÝZVA A CIEĽ
Výziev pri tomto projekte bolo viacero. Vytvoriť niečo, čo zaujme bežných obyvateľov miest a obcí, ktorí sa štandardne o témy spojené s digitalizáciou až tak nezaujímajú, respektíve jej nerozumejú. Následne pripraviť edukačnú kampaň na vysvetlenie, aké konkrétne benefity DCOM pre ich bežný život prináša. Cieľom tak bolo motivovať ako občanov, ktorí potom môžu žiadať svojho starostu o zvýšenie digitalizácie ich obce. Ale tiež vysvetliť starostom, prečo je práve DCOM pre nich ten najvhodnejší informačný systém.
STRATÉGIA A PLÁN
Pri vytváraní stratégie sme použili viacvrstvový prístup. Najprv to bola gerila kampaň – vo vybraných obciach sme akoby do rúk stromov osadili tabuľky s rôznymi odkazmi o ich ochrane skrze minimalizáciu používania papiera. Následne sme pomohli s plánovaním roadshow po slovenských mestách a obciach a tvorbou prehľadných a informačne nasýtených propagačných materiálov ako pre občanov, tak aj starostov. Súčasťou plánovania bol a harmonogram výstupov na sociálnych sieťach.
Vďaka regionálnej kampani Hovoriace stromy sa zvýšil počet miest a obcí, ktoré sa zapojili do informačného systému o 500. Narástol počet používateľov systému o 13 000 a 3,1 milióna obyvateľov má možnosť využívať elektronické služby.
REALIZÁCIA
Špeciálne označený karavan v obciach informoval o výhodách DCOMu občanov a zároveň tým inšpiroval k zazmluvneniu sa k týmto službám. DEUS oslovoval len vybrané obce a mestá, ktoré ešte ich systém nepoužívali. Vytvorili sme tak najprv dizajn a copy ku gerila kampani a neskôr aj ku roadshow. Zároveň sme pripravili propagačné materiály, ktoré potom používali predajcovia klienta, ale boli tiež dostupné počas roadshow. Pôsobili sme ako zázemie pre projekt a starali sa o:
– upresňovanie priebehu kampane podľa aktuálnych a regionálnych podmienok, napríklad roadshow cielenú podľa trhov alebo iných eventov v tej ktorej obci a mestách
– priebežne sme pomáhali so zvyšovaním povedomia o značke rozhovormi so zástupcami klienta v regionálnych médiách
– súčasťou realizácie bola aj výpomoc s obsahovou a grafickou tvorbou výročných správ, letákov a štvrťročných newslettrov
– spolupracovali sme s klientom pri výraznej aktualizácii ich webovej stránky, ktorá bola vytvorená aj na komunikovanie roadshow
– pravidelne sme vytvárali obrazový aj grafický obsah na web a sociálne siete, ktoré sa stali hlavným komunikačným nástrojom roadshow
VÝSLEDKY
Projekt a zazmluvňovanie miest a obcí pokračuje aj naďalej, takže finálne výsledky sa ešte nedajú stanoviť. Za rok 2023:
– 91 – počet obcí a miest, kde bola realizovaná roadshow Hovoriace stromy
– 500+ – medziročný nárast obcí a miest so systémom DCOM
– 13 000 – počet používateľov systému DCOM (zamestnancov miest a obcí), medziročný nárast o 3 000
– 3,1 milióna – počet obyvateľov slovenských miest a obcí, ktorí majú možnosť využívania elektronických služieb, medziročný nárast o 2,2 milióna
– 83% – medziročný nárast výstupov