SLOVENSKO ZÁLOHUJE: EURÓPSKY PREMIANT V TRIEDENÍ ODPADU VĎAKA PR
ÚVOD A ZHRNUTIE
Zavedením systému zálohovania v roku 2022 sme začali písať nový príbeh. Máme šancu stať sa krajinou bez odpadu z PET fliaš a plechoviek. Vďaka kreatívnemu prístupu, investovaniu do príbehov, práci s médiami a influencermi sa nám počas roku 2023 podarilo spraviť so systému zálohovanie na Slovensku európskeho premianta. A to aj vďaka PR! Zaviazali sme sa zvýšiť aktuálne množstvo zberu nápojových obalov zo 60 % na 90 % do roku 2025.A výsledok? Po necelých dvoch rokoch 94 % ľudí už má osobnú skúsenosť so zálohovaním a miera návratnosti je už po 2 rokoch na úrovni 92%.
VÝZVA A CIEĽ
Pred spustením zálohovania bolo u nás v kontajneroch a vreciach na triedený zber zistených v priemere až 30,4 % pet fliaš z celkového objemu. Cieľom komunikácie bolo nielen informovať, že sa bude zálohovať, ale tiež motivovať k zmene spotrebiteľského správania. Naučiť ľudí, ako správne zálohovať, vyvracať rôzne mýty, zapájať známe osobnosti a inšpirovať. Veľkú časť kampane pritom tvorilo PR. Média, tlačové správy, regionálna komunikácia, zapojenie veľkého množstva rôznych stakeholdrov, krízová komunikácia.
Vďaka PR sa nám podarilo spraviť so systému zálohovanie na Slovensku európskeho premianta. Po necelých dvoch rokoch má už 94 % ľudí osobnú skúsenosť so zálohovaním a miera návratnosti je už po 2 rokoch na úrovni 92%. Sme európsky premiant.
STRATÉGIA A PLÁN
Roky platilo, že plastové fľaše a plechovky treba pokrčiť a odhodiť do žltého kontajnera. Od januára 2022 však prišla na Slovensku zmena. Komunikácia bola rozfázovaná tak, aby sme ľudí postupne navykli na zmenu, informovali a takisto motivovali a inšpirovali pridať sa k zálohovaniu. Oslovenie celej populácie, od deti po dôchodcov nám zabezpečili rôzne mediatypy s potenciálom najrýchlejšie budovať zásah, či už využitím televízie, printu alebo online priestoru.
REALIZÁCIA
V prvej fáze predstavujeme novú tvár zálohovania – Vratko Štupeľ. Kampaň s týmto kreatívnym konceptom mladého influencera sme odštartovali v marci 2023
– Vratko odštartoval kampaň v Teleráne, na IG, YouTube a TikToku
– Aby bol systém úspešný a zákazník bol motivovaný sa do neho zapojiť, je dôležité, aby bol dostupný pre čo najširšiu skupinu obyvateľov
– Rozhodli sme sa preto zrealizovať používateľský test odlišných typov zálohových automatov človekom odkázaným na pohyb pomocou invalidného vozíka.
– Výsledkom kampane bol pozitívny tlak, ktorý vyústil až do praktických opatrení, ktoré uľahčia praktický život skupinám so zdravotným znevýhodnením.
– V rámci spoločenskej zodpovednosti však stále dominuje ekologický rozmer. Po zavedení zálohovania a informačnej kampani zaznamenávajú výrazný pokles litteringu aj národné parky!
– Správca zálohovania umožnil zálohovať verejnosti a turistom aj na týchto miestach. Špeciálne zberné nádoby sa testovali medveďmi a toto unikátne video sa stalo virálnym
– Zálohovanie prišli oceniť aj podporiť kráľovná a kráľ z Holandska spolu s prezidentkou SR
VÝSLEDKY
O vynikajúcich výsledkoch kampane hovorí aj prieskum realizovaný agentúrou 2 muse:
– 97 % obyvateľov Slovenska pozná systém zálohovania a súhlasí s jeho koncepciou.
– 94 % ľudí už má osobnú skúsenosť so zálohovaním
– Cieľová hodnota 90 % návratnosti bola dosiahnutá o dva roky skôr, v roku 2023.
– Aktuálna miera návratnosti je 93 %.
– Ekologická motivácia celkovo v rámci Slovenska dominuje.
– Finančná motivácia je výraznejšia hlavne v mladšej časti populácie.
– Pozitívne hodnotia systém zálohovania aj Správy národných parkov.